söndag 27 oktober 2013

Christmas In Yorkshire

På torsdag åker jag till Storbritannien med universitetet. Vi kommer att vara i Leeds, West Yorkshire i två veckor, men jag tjuvstartar lite och åker alltså i förväg och tar en omväg via Skottland då jag vill passa på att besöka en mycket god vän som bor utanför Glasgow, så jag kommer således att möta upp resten av gruppen nästa måndag när de anländer till Leeds. Resan är en del av ämneslärarutbildningen i engelska och vi har ett fullt pluggschema att följa när vi är där med föreläsningar, flera olika studiebesök i bland annat skolor, samt tid för ett projektarbete som det är tänkt att vi ska knåpa ihop under dessa två veckor. Det kommer bli både roligt och intressant och ett välkommet miljöombyte.

Leeds Christkindlmarkt. Bild från itv.com

Som den julfantast jag är så var min första tanke så klart: "tänk om det finns en julmarknad i Leeds under tiden vi är där?" och mycket riktigt, en julmarknad i tysk stil (en så kallad Christkindlmarkt) drar i gång andra helgen i november, så där kommer jag självklart att springa runt och fota som en galning. Jag måste försöka investera i ett kamerastativ! Jag har varit på Christkindlmarkts förut både i Salzburg och i Leipzig och de brukar alltid vara något över det vanliga. Om det är något de kan, tyskarna, så är det julmarknader, så jag har verkligen höga förväntningar på marknaden Leeds och hoppas att den levererar.

Stockeld Park's Gift Emporium. Bild från thechristmasadventure.com

I mitt sökande efter julmarknader i Yorkshire så hittade jag en herrgård en bit utanför Leeds vid namn Stockeld Park som är öppen för besökare, och varje år från och med slutet av oktober så intar julen deras gift shop. Detta blev jag ju givetvis sugen på och ska verkligen försöka ta mig dit om det går. Bara miljön i sig är nog värt besöket. Det ska visst finnas en sådan där härlig häck-labyrint på ägorna till och med! Nu ska jag kontakta Yorkshires turistförening och fråga om det finns ännu mer juligt att upptäcka i området!

7 kommentarer:

  1. Men vad kul! Hoppas du får det trevligt :)

    SvaraRadera
  2. SV: Men åh, gulle! :)
    Ha det bra i England nu,, tur att ovädret kom igår ;)

    SvaraRadera
  3. åh så underbart! Du kommer säkert få det toppen. Har alltid velat åka till London, hoppas snart... :)

    SvaraRadera
  4. * ha det bra i -Yorkshire- skulle det stå! Vi har planerat flera resor till London, men det har aldrig blivit av :(

    SvaraRadera
  5. Låter super trevlig hoppas du får en trevlig resa då :-)

    SvaraRadera
  6. Men gud så himla kul! Du får ta ne massa bilder så vi får hänga med också! :D

    SvaraRadera
  7. Vilken underbart fin blogg du har :)

    SvaraRadera